DE ROMAN - TWEE WAARHEDEN -
Erie Canal and NY-State Barge Canal

Het Erie kanaal is gebouwd in het begin van de 19de eeuw en verbond het Eriemeer bij de stad Buffalo met de Hudsonrivier bij Albany, ten noorden van de stad New York. De bouw begon rond 1817 en het kanaal werd in oktober 1825 in gebruik genomen. Naar Europees voorbeeld was het een eenvoudige trekvaart met een breedte van 12 meter en een diepgang van 120 cm. Het originele kanaal had een lengte van 363 mijlen (584 km).  Het hoogteverschil van 566 voet (173 m) werd verwerkt door middel van 84 sluizen.  De eerste trekschuiten waren 75 ton, houten ‘Durham boats’ met een lengte van bijna 19 m, een breedte van 250 cm en een diepgang van 75 cm. De sluizen waren net breed genoeg om twee schepen naast elkaar te kunnen schutten. Het kanaal had direct een enorm effect op de economische ontwikkeling van zowel New York City als het achterland. De transportkosten van producten en mensen daalde met een factor 10 ten opzichte van het oude systeem met paard en wagens. De capaciteit van het originele Erie kanaal bleek al snel niet genoeg. Tussen 1836 en 1862 werd het kanaal opeenvolgend verbreed en verdiept. Eind 1862 had het kanaal nog 72 sluizen en was verbreed naar 17 meter met een diepte van 2m10. Daardoor kon het kanaal schepen van meer dan 200 ton verwerken en was de capaciteit verdrievoudigt. De reis van Buffalo naar New York duurde in die tijd negen dagen.

Hieronder een recente opname van het kanaal in de buurt van het stadje Lockport, NY. Links is duidelijk het trekpad nog te zien. Boven het kanaal bevindt zich een oude spoorbrug.

Juist door de snelle groei van het treinverkeer kreeg het kanaal aan het begin van de twintigste eeuw geduchte concurrentie. Daarom werd in 1905 besloten het kanaal te moderniseren. De trekschuitpaarden werden steeds meer vervangen door gemotoriseerde sleepboten en er kon gebruik gemaakt worden van bestaande waterwegen en meren. De naam Erie Kanaal werd vervangen door het begrip: “New York State Barge Canal”. Een groot stuk, vooral het westelijk gedeelte, valt samen met het vroegere Erie kanaal.  De capaciteit van het nieuwe kanaal is een stuk groter, bestaat uit 57 sluizen en kan schepen tot 2000 ton verwerken. Dit is het kanaal waar zich een gedeelte van het boek “Twee Waarheden” afspeelt. Voor en tijdens de tweede wereldoorlog werd het kanaal intensief gebruikt voor transport van olie en kolen. Na de oorlog nam het gebruik snel af. Het “Barge Canal” wordt nog steeds vaak Erie kanaal genoemd. Het wordt nog goed onderhouden en is tegenwoordig hoofdzakelijk in gebruik voor de pleziervaart en toerisme.

De rode lijn is de boottocht die in de roman 'Twee Waarheden' ondermeer door Rachel, Christa en Van Warring werd gemaakt van Rochester naar Troy.


Terug naar Inhoud